typisk at man går feil vei

Hei!

 

Jeg valgte en feil linje og jeg orker ikke jobbe med barn 🙁 Jeg ville egentlig jobbe med eldre mennesker, men det var tydeligvis ikke noe for meg. Som jeg skrev i et innlegg lengre nedover, så ble jeg svimmel og kvalm av å jobbe på sykehjem. Sykehjem vet jeg er noe for meg, for jeg trives med eldre og jeg syntes det er koselig å snakke med dem om fortiden. De har alltid så utrolig mye morro å ville si om sine dager! Da jeg jobbet i barnehage og barneskole, så ble jeg rett og slett bare trøtt jeg. Jeg følte at jeg ikke klarte å holde øynene oppe og være våken. Jeg visste at det ikke var det riktige valget, så da får jeg bare se hva som skjer fremover. Kanskje jeg søker på en skole til neste år, men vet ikke helt hvilken linje. Jeg liker å drive med sminke og hår. Det er virkelig noe jeg brenner for og elsker! Jeg ser ofte på sminkevideoer på youtube og blir fort inspirert 😀

Noen som vet om steder man kan begynne å jobbe som en 17 åring? Jeg ønsker meg en jobb i en klesbutikk helst, for jeg liker å inspirere kunder, hjelpe og gi dem tips til hva dem kan kjøpe til de klærne de kjøper f.eks. Jeg kan også gjerne jobbe i en cafè, ungdomsklubb, være vaskehjelp på et senter, jobbe i en skobutikk ellernoe. Jeg vil bare ha meg en jobb og tjene mine egne penger! Det er ganske greit egentlig, i og med at jeg ikke ville gå 2 år ut i læra som barne- og ungdomsarbeider. Jeg er fortsatt bare 17 år og de fleste vil ha 18 åringer. Jeg skjønner ikke hva poenget med det er, for en 17 åring er jo bare et år yngre! Vi kan jo være like flinke vi? 😛

Det er litt typisk at man velger feil, men jeg syntes man blir så fort stresset i 10’ende og hva man må velge, plutselig er du ute i det. Husker fortsatt hvor mye jeg gruet meg til første skoledag på Jessheim vgs. Det var helt forferdelig, for jeg visste ikke hvor jeg skulle gå fra toget og til skolen, siden det var ca 10 minutter unna. Jeg håper dere i 10’ene som starter i første nå har valgt riktig, for ellers er det vanskelig å snu til noe annet. 

 

Hva skal du til høsten?

6 kommentarer
    1. Til høsten skal jeg gå Helse & oppvekst på Mailand. Jeg både gleder meg og gruer meg 🙂
      Du får ha masse lykke til videre i livet, håper du finner deg en jobb du liker !

    2. Jeg gikk virkelig på en bommert selv. Jeg kom inn på elektro som var førstevalget, og fullførte både vg1 & vg2. Ble til slutt usikker på hva jeg skulle gjøre derfra. Om jeg skulle ta påbygg elle ut i lære som elektriker. Jeg tok den siste, og jeg skulle virkelig ønske jeg gjorde det anderledes! Plassen jeg gikk i lære hos var så kvinnediskriminerende, jeg fikk ikke læreplan ( noe jeg har krav på) fikk ikke riktig verneutstyr… De orket ikke å bestille inn min størrelse! Da jeg bad om å bli flyttet, kastet de meg frem og tilbake, og ingen ville gjøre noe for meg. Så jeg ble støkk der jeg var. Endte med søvnløse netter, angst for å gå på jobb. Det ble så ille at jeg ikke klarte å møte lenger. Og de ville ikke gi slipp på meg heller, jeg sa til dem at jeg kommer ikke på jobb lenger. De kunne bare gjøre oppsigelsespapirene klare! Dette oppholde førte til depresjon og angst. Da var jeg 18 år, og sliter i en alder av 22 år enda litt med angsten. Klarer ikke å stole ordentlig på arbeidsgiver. For mangel år er blitt ødelagt på grunn av et feil valg!
      Nå skal jeg kanskje på påbygg igjen,meg deretter er drømmen å gå på sykepleien.

    3. Jeg valgte også feil.. Megynte første media og kommunikasjon og nå er jeg dritt lei. Ingen ting å bytte over til og orker ikke begynne første klasse igjen 😉 tror jeg skal gå ut i jobb nå og heller ta opp igjen skole en annen gang om jeg trenger det!

    4. Det du kan gjøre er å ta studiekompetanse som privatist, eller velge en annen linje å kun møte opp til de fagene som er rellevant for det yrket ettersom du har alle allmennfag.
      Adam og Eva har også privatskoler for å bli frisør, eller så kan du alltids begynne på et akademi for hudpleie, sminke etc 🙂
      Lykke til videre!

    5. Jeg synes jeg har gått feil vei men nå trives jeg men ingen som sier at man må gå det man har utdannet seg til. For sånn som meg for eksempel. Jeg skal ta fagprøven neste år og etter det har jeg utdanningen som BUA i boks men trenger ikke jobbe som det men har en utdanning å gå tilbake til da i det minste 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg