“En uteligger er farlig og kriminell”

Hei!

Idag satt jeg helt fredelig og rolig på terminalen. Jeg har hatt en helt vanlig dag, som alle mine andre dager. Solen har vært på topp idag også, veldig deilig det! Imens jeg satt der på terminalen så jeg en uteligger som gikk rundt og lette desperat i alle søppelkasser rundt her. Jeg får vondt i hjertet. Jeg vet ikke om hans livshistorie, om han er et godt eller ondt menneske. Jeg bryr meg ikke om det. Jeg ga han mitt smil, dere skulle sett hvor overlykkelig han ble av bare et smil! Det er nok ikke mange der ute som gir uteliggerne et smil, fordi de som oftest tenker på livshistorien og at de er uteliggere. "Uteliggere er slemme, de er døds farlige og er kriminelle". Hvordan i huleste vet du det? Bare fordi mange av dem har slitte og skittende klær, så trenger det ikke nødvendigvis å bety at de er farlige eller kriminelle.

Jeg husker godt da jeg var liten, så ville jeg gi penger til uteliggere. Uansett om jeg hadde små mynter, så ville jeg alltid gi om jeg så en. Jeg syntes det er forferdelig vondt å se mennesker som går forbi og ser stygt på dem. Kanskje de har opplevd noe tidligere med en uteligger, eller så er det en annen grunn. Et smil koster ikke penger, et smil kan gjøre dagen til en uteligger dobbelt så mye bedre. Et smil betyr så mye og det smitter fort! Jeg fikk et smil tilbake med engang, det var det ikke noe tvil om. Jeg tror uteliggere setter mer pris på et smil, enn mange andre der ute som kanskje har bra jobb og god råd. Jeg syntes det var godt å gi han et smil, for det trengte han!

Hvis jeg hadde vært uteligger og jeg hadde vært desperat etter å finne flasker i søppelkasser, så hadde jeg satt mye mer pris på et smil enn ikke noe. Jeg hadde blitt så glad og jeg hadde fått en dobbelt så mye bedre dag. Jeg tror de fleste av oss hadde tenkt det samme. Hvordan hadde du likt om du var en uteligger, også stirrer folk stygt på deg hver enste dag? Du hadde nok blitt glad for DET ENE SMILET du så den dagen tenker jeg! Heldigvis har jeg ingen planer om å bli en uteligger, men nå snakker jeg bare generelt om jeg hadde vært en. Det er ganske sårbart å se uteliggere hver eneste dag og tenke at de lever slikt. Det skal ikke så mye til for at en fattig person, eller en uteligger ble glad. Det var det jeg skulle frem til. Et smil trenger ikke nødvendigvis bety at du syntes den personen var fin, eller kjekk, men at du bare ville gi personen et smil nettopp fordi du syntes personen fortjener det. Kanskje han ikke fortjente det, kanskje han gjorde. Jeg liker å smile for å gjøre andre glad. Jeg ville han skulle føle at han ble sett og det ble han!

Gjerne lik/del!! 🙂

3 kommentarer
    1. Ja du har säkert en flott pappa som lärt å inte se ned på folk ☺ man må tänka att den uteliggaren är ett barn/pappa mamma till någon annan. Kan vara små tillfälligheter som gör att man blir uteliggare eller tung narkoman 😐 så fint å ge en smil eller en klapp på skuldra ❤

    2. Hei!
      Mitt navn er Ida Moseng og jeg er leder i Zoom, ungdomsavdelingen i Romerikes Blad. Hver uke trykker vi blogginnlegg fra bloggere på Romerike i avisen. I den anledning lurer jeg på om vi kan få trykke dette innlegget ditt? Det er veldig godt skrevet, og om et tema som nok vil berøre mange.
      Under innleggene pleier vi å ha en faktaboks med litt info om bloggeren og lenke til bloggen. På den måten har du også mulighet til å få flere lesere.
      Veldig fint om du kan sende meg en mail så fort du ser dette, og gi tilbakemelding på om vi kan få trykke innlegget ditt eller ikke.
      Med vennlig hilsen
      Ida Moseng
      Romerikes Blad
      [email protected]

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg