Hjelpe barn og unge

Hei!

Jeg har helt sikkert ikke fortalt dere dette, men som dere visste så gikk jeg frisør vg2. Jeg elsker hår og pleie, men jeg er ikke en av de menneskene der ute som elsker å stå. Som frisør så står man veldig mye, og jeg takler rett og slett ikke å stå for lenge. Jeg blir sinnsykt fort svimmel, grunnen til det er at pulsen min går veldig fort ned når jeg står, fortalte legen min til meg. Det vil da si at når jeg f.eks sitter, så er pulsen min normal, men når jeg reiser meg opp og står i kanskje bare 15 minutter, så blir jeg svimmel. Da synker pulsen min. Det er veldig irriterende for meg, bare det å stå i bussen når alle plassene er tatt, så blir jeg svimmel. Jeg er veldig redd for at jeg en dag står i en stappfull buss og jeg må stå veldig lenge i bussen, så plutselig svimer jeg av.

Jeg har da byttet linje over til barn- og ungdom igjen, fra frisør. Dette tok meg veldig lang tid og jeg måtte hele tiden planlegge med rådgiveren på skolen osv osv. Jeg gikk barn- og ungdom i 2014-2015 på Nannestad vgs. Ettersom jeg har gått linjen før, så trenger jeg ikke å være i timene på barn- og ungdom nå. Jeg mangler samfunnsfag eksamen fra da jeg gikk på Nannestad, så derfor har jeg nå bare samfunnsfag på skolen. Jeg har kun samfunnsfag på mandager og samfunnsfag hver 4 torsdag. Det er lite skole, men husk at jeg faktisk har gått 4 år skole. Først gikk jeg helse- og oppvekst vg1 på Jessheim vgs, så gikk jeg videre til barn- og ungdom vg2 på Nannestad vgs. Etter det så startet jeg på design- og håndverk vg1 på Skedsmo vgs, videre derfra startet jeg på frisør vg2.

Det er en lang vei å gå og jeg har gått videregående skole i 4 år til sommeren. Mange syntes jeg er heldig og at det er urettferdig at jeg har lite skole nå, men jeg tror ikke det hadde vært så "urettferdig" likevel om de som sier det, hadde gått 4 år vgs som jeg har gjort. Jeg er glad jeg fikk byttet over til barn- og ungdom igjen. Jeg elsker barn og det er mange grunner til at jeg heller vil gå den veien. I fremtiden tenker jeg at det er bra at jeg får fri i helgene, for jeg skal selvfølgelig få barn i fremtiden og da får jeg tid med mine barn i helgene. Som frisør så jobber du som oftest i helgene og da vil jeg få lite tid til andre ting. Som jeg skrev lengre opp så blir jeg fort svimmel, i en barnehage kan man sitte sammen med barna på gulvet og leke, eller sitte på benken å tegne sammen med barna. Som barne- og ungdomsarbeider, så drar man på mange deilige skogsturer og har det gøy sammen med barna.

Jeg skal ta tverrfaglig eksamen (barn- og ungdom) i voksenopplæring, som da vil si at jeg må være 25 år eller eldre. Så jeg skal snart ut i praksis i barnehage. Jeg har fått meg praksisplass og der skal jeg være noen dager i uken frem til sommeren. Dersom de ansatte liker å ha meg der, eller trenger hjelp, så skal jeg søke om å få jobbe i barnehagen. Da får jeg tjent litt penger og slikt, for det trenger vi alle. Hvis jeg får jobbe der og jobber der i noen år, så er jeg gammel nok til å ta voksenopplæring, så da skal jeg ta eksamen og ta fagbrevet. Dette skal jeg klare. Da får jeg endelig en bra utdanning som hjelper mange mange mennesker både nå og i fremtiden. Barn skal vokse opp og lære, vi voksne er de som skal lære barna, slik at de kommer seg godt ut i livet videre til skole og arbeid. Det jeg vil komme frem til er at det valget vi mennesker tar, vil påvirke barnas fremtid. Det at det er mange gode og snille ansatte i en barnehage, barneskole, ung.skole og videregående, hjelper barn og unges fremtid.

Hva syntes dere? // Ha en fin dag alle sammen 🙂

4 kommentarer
    1. Heihei! Jeg er helt enig i det du skriver, og ønsker deg masse lykke til på veien mot fagbrevet! Jeg går selv barn og ungdom vg2 nå,og stortrives med det. Jeg har søkt meg lærlingplass høsten 2017, om jeg består eksamen i barne- og ungdomsfaget 🙂

    2. May: Jeg skulle egentlig ut i læra høsten 2015, men det ble ikke noe av, ettersom jeg startet på design- og håndverk. Det er godt jeg har fått prøvd litt av hvert, for nå vet jeg virkelig hva jeg vil 🙂 Synd at jeg må vente så utrolig lenge før jeg kan ta voksenopplæring, ellers kunne jeg tatt eksamen som privatist, noe jeg egentlig skulle, men det ble bare for mye for meg. Så da får jeg bare vente noen år, før jeg er ferdig utdannet.

    3. Det er fint at du har funnet noe du virkelig vil drive med! Jeg ønsker deg masse lykke til på veien 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg