Buss forsinkelse er årsaken til at vi ikke rekker skolen!

Til dere foreldre, eller lærere der ute. Det er ikke alltid vår feil for at vi kommer forsent til skolen. Vi står opp tidlig nok, står og venter på bussen for å rekke å komme til denne skolen. Bussene kommer ikke alltid når de skal. Enten er de veldig forsinket, eller så kommer den ikke i det hele tatt! Det er ikke få elever som skal på skolen akkurat og bussene er nesten alltid stapp fulle. Det hender noen ganger der bussen er så full at bussen bare kjører forbi, som faktisk skjedde med meg igår. Da måtte jeg vente på neste buss, den kom heldigvis 5 minutter etterpå. Igår så var den bussen jeg skulle ta 13 minutter forsen. Også når den først kommer, så er den for full og kjører forbi. Da tenker jeg, javell bussjåføren kunne vell sluppet inn en person? Siden jeg måtte ta neste buss brukte jeg enda lengre til på å komme meg til skolen, for denne bussen kjørte en helt annen rute.

Lærere, eller skolen setter for store krav til oss elever. Jeg rekker ikke spise frokost, jeg har ikke rukket å fikse meg til skolen. Så stresset er jeg hver dag. Jeg er en jente som alltid sier ifra til klassen eller læreren om at jeg er på vei, men er forsinket. Jeg tror ikke lærerne setter noe pris på at vi elever faktisk sier ifra. Det bør gå oftere buss på morgenen, og bussen bør komme presis. Noe den aldri gjør!!! Da får vi nemlig anmerking eller fravær, bare pga disse bussjåførene.

Det er ikke bare jeg som opplever dette, det er hele verden sikkert. Hver dag ser jeg alltid mange mange som kommer forsent til skolen. Vi starter klokken 08.20 på skolen, her hvor jeg går på Skedsmo vgs. Også slutter vi nesten 15.40 hver dag. Hvordan skal vi få tid til søvn? Etter skolen slapper man litt av, vi må spise, se igjennom hva vi har neste dag, snakke med de andre elevene om oppgaver, prøver og innleveringer. Tiden går fort og plutselig er klokken 22. Jeg sjekker klokken sikkert rundt 4 ganger hver natt bare fordi jeg er drit redd for å ha forsovet meg, noe jeg sjeldent gjør! Jeg klarer såvidt å sove, for jeg tenker ofte på hvordan vil morgenen bli? Kommer bussen til å være forsen idag også, så jeg må stå ute og fryse?

Det er mange elever som bor langt unna skolen, ca 3 timer. De må da tog, buss og taxi. Jeg er heldigvis heldig der! Jeg bor ikke langt unna, men forrige år så gjorde jeg det. Det var umulig å komme på skolen i riktig tid. Da startet vi 08.45, også var jeg alltid fremme kl 09.15. Da er det ikke min feil. Jeg måtte ta buss, tog og buss. Hadde jeg tatt buss hele veien hadde det tatt 2 og en halv time. Noe jeg ikke orket.

På vinteren kommer bussene til å være enda mer forsinket, og da får vi mer og mer fravær. Jeg syntes ikke det er riktig.

Idag så sto jeg opp 06.30 og tok bussen 07.15. Da var jeg en time for tidig på skolen, noe som er veldig kjedelig. Enten må jeg komme en time for tidlig, eller så må jeg komme noen minutter forsent. Da velger jeg heller å komme koen minutter forsent, så rekker jeg å spise frokost. Jeg blir fort svimmel på morningen om jeg ikke spiser frokost og da blir det vanskelig for meg å konsentrere meg på skolen. Vi får ikke lov å sitte å spise i timen heller.

Har du opplevd dette? DEL innlegget og la lærere og foreldre få vite årsaken.

3 kommentarer
    1. Det blir litt det samme som når man jobber… Man er ansvarlig for å være tilstede til rett tid. Så det å være en time for tidlig er mye bedre, da har du en hel time til å spise på skolen før skolen begynner. Så det er bare prioritering det er snakk om i grunn.

    2. Videregående er der man skal forbrede seg på hvordan det vil bli i arbeidslivet. Så om du må ta en tidligere buss så må du det, som det står i kommentaren over her er det bare snakk om prioriteringer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg