BARNET VIL SLITE RESTEN AV LIVET

Hei!

Jeg vil snakke om noe som er veldig alvorlig og det handler om mennesker som får barn når de ikke engang klarer å ta hånd om det. Jeg har sett at det er en del thriller filmer på netflix om barn som blir mishandlet hjemme og ikke nok med det, slike ting skjer i virkeligheten også. Det er så vondt å tenke på at ute i denne store skumle verden, så er det mange mange barn som opplever helt forferdelige ting! Det skjer over alt, både hjemme, på skolen, barnehagen eller når dem er ute et sted. Det verste er foreldre som mishandler sine egne barn, altså hallo hvorfor i all verden skal du skaffe deg barn om du har tenkt til å ødelegge barnet ditt psysisk og fysisk? Jeg bare skjønner det ikke. Jeg vet at mange her i verden ville stoppet alt det der, om vi hadde muligheten til det. Men det er det dessverre ikke, med mindre man er tilstede. Jeg vet at akkurat nå skjer det noe. Det er en skummel og ekkel følelse jeg ofte har inni meg, fordi hver gang jeg går ute alene på vei hjem fra et sted, så er jeg alltid redd for at noe skal skje. Da tenker jeg ofte på, tenk på de som er i min situasjon. De er ute alene på vei hjem fra et sted sent på kvelden, men de kommer seg aldri hjem. Hver gang når jeg kommer hjem, så tenker jeg at denne gangen var jeg heldig. Hver dag skal man være glad, for at det ikke skjer deg noe. Vær takknemlig for alt du har rundt deg, for det er ikke alle som er like heldige!

Mange mange barn sliter med foreldre som ruser seg, foreldre som drikker seg fulle hver dag, foreldre som mishandler og foreldre som misbruker barnet. Jeg får helt mareritt og jeg blir redd av tanken. Det er så lite som skal til for at barnet blir ødelagt psysisk. Så ødelagt at ting blir husket for evig og alltid. Barnet kan bli syke av det de har opplevd. Det er også noen barn der ute som ikke helt vet om det er slik det skal være, om det er riktig eller galt. Mange barn er vandt til å se foreldrene sine sånn og sånn, derfor reagerer de ikke så mye på det etterhvert. Barn er flinke til å skjule sine følelser og tanker. Hvis du spør et barn som har opplevd ting hjemme som ikke er helt greit, så kan det hende barnet ikke velger å si noe nettopp pga kanskje en av foreldrene har truet barnet med hvis de sier noe, så vil det og det skje. Det kan hende du ser at barnet reagerer sterkt på spørsmålet ditt, om barnet har det bra eller ikke, fordi barn vet ikke alltid hvordan de skal reagere på slike spørsmål. De kan misforstå spørsmålet ditt, eller de blir redde for at de skal si det videre til noen. Barn er flinke til å skjule ting som ikke bør skjules. Ustelte barn, blåmerker i ansiktet eller sår som ikke gror kan være tegn på vold og overgrep. Generell ustelthet, dårlig tannstatus og dårlig hygiene.

Ingen foreldre som ruser seg, drikker seg fulle eller mishandler barnet har noen som helst unnskyldning for hvorfor de fikk barnet. De skal bare ikke ha barn og er heller ikke skapt for å ha barn, ikke hvis de driver på slik. Det kan hende noen andre her ute reagerer forskjellig på dette eller har andre meninger, men dette her er et veldig sterkt tema og jeg velger å skrive om det for det er viktig å kunne snakke om slikt. Ingen barn har godt av at foreldrene driver på sånn. Ingen barn bør oppleve vold, eller ruset foreldre. Ingen barn bør se foreldrene sine i slike situasjoner. Det kan bli vanskelig for barnet å leve videre med ting som dette. Det går utover fremtiden og barnets syn på ting. Barnet kan få et annet syn på sex, om barnet f.eks har blitt voldtatt eller blitt tatt på. Det er nok mange her ute nå som sliter med sånt, og det vil nok være vanskelig å forklare for de som blir dens partner. Bare de respekterer hendelsen og tar vare på h*n, så h*n får et bedre syn på sex. Det samme er det med barn som har sett foreldrene ruset, de vil sikkert ikke prøve ut drikke, eller blir alkoholiker selv. De delene er ganske vanlige. Noen har kanskje ikke noe påvirkning fra foreldre. Jeg vil bare si en ting og det vet dere sikkert, men det foreldrene viser og gjør mot barna, lærer barnet dette videre i fremtiden uten å kanskje vite at disse tingene er helt feil å gjøre! 

Hvis du føler at det er noe med det barnet, noe som ikke stemmer, har du sannsynligvis rett. Det er bedre å varsle en gang for mye enn en gang for lite!

Hva er din mening? /  /  Hva hadde du gjort om du visste om et barn som ble mishandlet?

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg