Så skadelig og avhengighetsskapende

Hei vakre lesere!

 

For noen dager siden, så skrev jeg et langt innlegg på min Instagram, der jeg skrev om redigering av bilder og hvor mye det kan forandre på bildene. Det var mange som sendte meg meldinger om dette, og som skrev at jeg ikke kunne fortalt det bedre, så jeg følte jeg bare måtte skrive et eget innlegg her med litt flere ord.

Kjære unge, fortvilende og sårbare jenter..

 

Jeg forstår at det må være vanskelig å leve med alt det presset nå idag, ikke minst det å se mennesker(spesielt kjendiser) som legger ut bilder der de ser litt ekstra «pene» ut. Det er så utrolig mye man kan gjøre med bildene sine, bokstaveligtalt. Du må ikke tro på alt du ser på sosiale medier, for det finnes tonnevis av ulike redigeringsprogrammer for å gjøre din nese mindre, dine øyne større, dine lepper tykkere og ikke nok med det, så kan man i tillegg legge på ekstra sminke. Det er så utrolig mange av dere yngre, som tror på dette og tanken av at mange sitter å gråter av dårlig selvtillit, gjør så jeg får vondt i hjertet. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor disse appene og redigeringsprogrammene finnes, men det gjør de..

 

Jeg vil bare at hver og en av dere skal tenke dere om én ekstra gang, før dere tror at bildene dere skroller fram er virkelige. Ikke la dine øyne såre deg, for du er vakker akkurat som du er og aldri sammenlign deg selv med andre. Det beste er å bare være seg selv, ikke late som at man er noen andre, for du er mye mye bedre enn det. Jeg kunne virkelig ønske at jeg kunne fortalt hver eneste jente, eller gutt, om at det ligger så mye bak disse bildene. Kanskje ikke bare redigering, men operasjoner på operasjoner. Kjære dere unge søte jenter, som sitter på sengekanten en kveld og gråter.. Dere er absolutt ikke alene. Det er mange i verden som føler det samme som dere, men HUSK at det er slettes ikke pent å være en falsk utgave av seg selv.

Nylig fikk jeg se at Khloé Kardashian hadde redigert bildene sine på Instagram, og at noen hadde klart å fange et uredigert bilde. Vi alle vet hvordan hun ser ut, og jeg syntes det er helt latterlig. Det burde være pinlig, og ikke minst flaut. Kunne virkelig ønske at vi alle kunne vært litt bedre forbilder for dere som vokser opp nå i dagens press, men dessverre skal det nok ganske mye til før hele verden er med på det. Jeg må si at det er trist at noen har så dårlig selvtillit at de ønsker å redigere bildene sine såpass mye, for det er flere yngre som blir påvirket. Ihvertfall om det er personer som de ser opp til. Det kan være så skadelig og avhengighetsskapende å redigere bildene sine, at man til slutt kanskje glemmer seg selv og glemmer virkeligheten man faktisk står i. Hvorfor ikke bare leve med det ansiktet man har og heller prøve å godta det?

Her er to bilder av meg, til venstre ee uredigert og det til høyre er redigert med litt større lepper og øyne. Dette er ikke en stor redigering engang, men som du ser skal det ikke mye til før det forandrer hele bildet. Det er ikke bare sykt, det er skremmende hvordan verden vi lever i, idag. At man i det hele tatt kan redigere på mer sminke og forandre ansiktet sitt.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg